מצב שיתוף הנתונים: מה מצפה למפרסמים בעתיד?
בעידן שבו הפרטיות מדורגת גבוה בסדר העדיפות של הצרכנים והרגולציות משתנות במהירות, המפרסמים ניצבים בפני אתגרים חדשים ומורכבים יותר מאי פעם. דו"ח חדש של Lotame, שנערך בקרב 1,200 משווקים וסוכנויות ברחבי העולם, חושף תמונה עגומה: 98% מהמפרסמים מרגישים שהם עדיין נאבקים להפיק את המיטב מנתוניהם, זאת בעוד עוגיית השלישי נמוגה אל תוך הערפל. מה ההכנה הנדרשת לשינוי הזה? כיצד מתמודדים על כך המפרסמים? במאמר זה נסקור את הנושאים המרכזיים שעולים מהדו"ח.
ההשפעה של נתוני קודם על אסטרטגיות שיווק
אחת מבשרי החדשות בנושא היא ההבנה ההולכת ומתרקמת בקרב משווקים לגבי החשיבות של נתוני ראשון. כמעט 70% מהנשאלים טוענים שצורך דחוף בגיוס והפעלת נתוני ראשון עולה. מדובר בנתונים המגיעים ישירות מהלקוח, כמו מידע שקשור לרכישות קודמות, התנהגות באינטרנט ומידע פרטי שנאסף בהתבסס על אישור המשתמש. הבעיה? המפרסמים מתקשים באופן מעשי לנצל את הנתונים הללו באופן יעיל.
אתגרים בשוקי העולים
במיוחד בשווקים תוססים כמו LATAM (אמריקה הלטינית) ו-APAC (אסיה והאוקיינוס השקט), הידע הנדרש לבניית שדות נתונים ומנגנוני הפעלה פרטיים נדיר. חברות רבות מוצאות את עצמן מתמודדות עם קשיים טכניים וחוסר ידע מקצועי שיכולים לעכב את המעבר לתוך העתיד הדיגיטלי.
העימות בין האינטרנט הפתוח לגני הוולטים
השוק מפוצל בין פלטפורמות ה-AdTech הגדולות לבין המערכות הפתוחות. מצד אחד, יש את הוולטים של גוגל ופייסבוק, עליהם נשענות רבות מההכנסות הפרסומיות. מצד שני, נראית מגמת שינוי, כאשר המפרסמים מתחילים לבחון את חוסר השקיפות והשליטה במהלך הקמפיינים שלהם באקוסיסטמה הזו.
מגוון המניעים למעבר
- צורך בהגברת שקיפות: משווקים רוצים לדעת כיצד הנתונים שלהם מנוצלים.
- תשואות חלקיות: החזר על ההשקעה בפלטפורמות אלו לעיתים קרובות מתגלה כנמוך מהמצופה.
- הקלטת נתונים ממקורות שונים: הצורך במקורות נתונים מגוונים ומאושרים.
פלטפורמות שיתוף נתונים: השוו"ש הצרכני החדש
בהתמודדות עם התסבוכת הזו, פלטפורמות שיתוף הנתונים צומחות להיות כלי מרכזי שיכול לשנות את הדינמיקה השיווקית. אלו נחשבות ל"שוו"ש השווייצרי של השיווק" – פתרונות המספקים מגוון כלים שמחברים נתונים, פורצים סילואים ומביאות תובנות חדשות.
כפי שעולה מהדו"ח, שני שלישים מהמשווקים כבר עושים שימוש במערכות אלה, כאשר היתרון המשמעותי בכך הוא קבלת תובנות מאוחדות, תוצאות מדויקות יותר והגברת היכולת למקד קמפיינים. לדוגמה, בעזרת שיתוף פעולה עם חברות אחרות או עם פלטפורמות ממשלתיות, המפרסמים יוכלו לגייס אתם את המידע בצורה שיטתית ואחידה.
מה עתיד להתרחש עם שיתוף הנתונים?
הדו"ח מבהיר שהשנה הקרובה תהיה קריטית. המובילות בשוק שיווק הנתונים ידרשו מהמפרסמים לא רק להסתפק באיסוף הנתונים, אלא גם להפעילם בדרכים חדשות ומתקדמות. שאלות קריטיות כמו תפקיד החדרים הנקיים (clean rooms) ואיזו טכנולוגיה מקבלים עדיפות בשנה הקרובה, יהוו שאלות נוקבות שיצטרכו להיבחן לעומק.
באופן כללי, נראה שהשנה הקרובה תדרוש מהמפרסמים יכולת גמישות גבוהה, חדשנות וחשיבה מחודשת על כיצד להתחבר ללקוחותיהם במציאות החדשה.
אם אתם רוצים להבין לעומק את המגמות והחידושים שצפויים במהלך 2024 ואיך ניתן ליישם אותם בעסק שלכם, אנו ממליצים על קריאה מעמיקה של הדו"ח המלא.
לקריאה נוספת על הדו"ח "מצב שיתוף הנתונים: פרספקטיבה עולמית" של Lotame, לחצו כאן.