אקציה דרמטית ב-WordPress: אוטומטיק משכפלת את תוסף ACF ומקבלת ריאקציה חריפה
בתחום הפיתוח של WordPress, לא חסר מתח בין חברות שונות ובין הקהילה. לאחרונה, אוטומטיק, החברה החברה מאחורי WordPress, עשתה מהלך דרמטי כאשר שיכפלה את תוסף ה-ACF (Advanced Custom Fields) המפורסם, שהיווה תוסף פרימיום, והחלה להפיץ אותו בחינם. מהלך זה עורר התנגדות רחבה בקרב אנשי מקצוע ובוני אתרים.
מהו תוסף ACF?
תוסף ACF נועד לסייע למפתחים ליצור שדות מותאמים אישית ב-WordPress, מה שמאפשר למנהלי אתרים ולעורכים לנהל תכנים בצורה מדויקת יותר. השדות המותאמים מבוססים על אבני יסוד רבות כמו שדות טקסט, תמונות ואפילו שדות מיוחדים נוספים. מפתחים יכולים ליצור תבניות עבור סוגי תוכן שונים, דבר המאפשר שליטה רבה יותר על הצגת המידע.
התוסף פותח במקור על ידי Delicious Brains, ונרכש על ידי WP Engine בשנת 2022. תחת ניהול WP Engine, נוספו שיפורים ופונקציות חדשות לתוסף, שזכה להצלחה רבה בשוק.
מודל העסקי והאמון של המערכת
ACF נחשב לתוסף חיוני בקרב מפתחים רבים, במידה רבה בזכות אותו מודל "פרימיום". מודל זה כולל גרסה חינמית שמסייעת להפיץ את התוסף, בעוד שגרסה פרימיום נוספה עם פיצ'רים המיועדים למשתמשים מתקדמים. המודל יוצר אמון ומחוברות עם לקוחות ובסופו של דבר מביא למכירה של הגרסה המשודרגת.
מה עשתה אוטומטיק?
באוקטובר 2024, אוטומטיק נעלה את גישת ה-ACF לשרתים של WordPress.org, מבלי לאפשר למשתמשים לעדכן את התוסף כפי שעשו עד כה. השינוי הזה הכריח את WP Engine לפתח פתרונות חלופיים. ב-7 באוקטובר, WP Engine תיקנה בעיה חמורה בתוסף, אך ב-12 באוקטובר, אוטומטיק הודיעה על כך שהיא משכפלת את התוסף עם שינויים, בשמות "Secure Custom Fields".
מה עמד מאחורי המהלך?
אוטומטיק טוענת כי היא פועלת על מנת להקטין את הסיכונים הביטחוניים בתוסף ולמנוע עתיד של בעיות עם התוכנה. עם זאת, רבים טוענים כי המהלך נעשה ממניעים משפטיים, כאשר WP Engine תבעה את אוטומטיק. בהתנגדותם, מפתחים רבים קיבלו את המצב בהלם, והביעו חשש לגבי ההשפעה של מהלך זה על התעשייה כולה.
תגובות מהקהילה
מפתחי תוכנה וקהילות שונות הגיבו ברגש חזק על המהלך של אוטומטיק. הרבה מהתגובות חויבו בדאגה לגבי האתיקה של הפצת תוסף פרימיום בחינם ולגידול הידידותי בתוכנה שפותחה אך ורק במודל מכירה. בין התגובות היה קריאה להוקיר את המאמץ וההשקעה שנעשו בפיתוח התוסף המקורי.
סיכונים לתעשיית התוספים
לאור ההיסטוריה של שינויים דרסטיים בתוכנה, השפעות מהמהלך של אוטומטיק עשויות להיות חמורות. תוספים כמו Meta Box Pro, המתמודדים עם ACF, עלולים למצוא את עצמם במצב קשה, כאשר משתמשים חדשים ידחו את רכישת המנויים הנדרשים כאשר יש מכנה משותף בחינם.
מילים אחרונות
באופן כללי, מגמות מסוג זה עולות תדיר בשוק הטכנולוגי. הקהילה של WordPress מצפה לעתיד שכולל מפגשים נוספים בין גופים שונים, אך רבים מקווים ששינויים כאלו לא יהפכו לנורמה. האם המהלך של אוטומטיק הוא התחלה של שינוי משמעותי בתעשיית תוכנת התוספים, או שמדובר במאבק אישי בין חברות? הקהילה שואלת את השאלות החשובות הללו בעודם שמים לב למתרחש בכל זמן.
האם סדרה זו של שינויים תובל לחדשנות או לבעיות קשות יותר? הזמן בלבד יגלה.